Adaptacja, czyli jak robić postępy na siłowni

Adaptacja, czyli jak robić postępy na siłowni (103)

W miejscu gdzie do niedawna trenowałem oferta siłowni poszerzyła się o zajęcia i wykłady poświęcone odpoczynkowi. Mamy zatem "mobility", "FizjoCross", wykład o tym jak odpoczywać trenując; są nawet osoby

Read More
Parametry treningu siłowego – tempo

Parametry treningu siłowego – tempo (1 372)

Artykuł ten rozpoczyna serię tekstów omawiających podstawy treningu siłowego. Jako pierwszy zostanie opisany parametr dotyczący najbardziej podstawowej jednostki treningowej, czyli jednego powtórzenia. Jest nim tempo

Read More
Stabilizacja – częśc praktyczna

Stabilizacja – częśc praktyczna (1 760)

Po co nam stabilizacja? Dlaczego często wysocy ludzie poruszają się niezgrabnie i co z tym fantem zrobić? Jak to jest, że kolega, który od zawsze

Read More
Dziesięć tysięcy godzin treningu

Dziesięć tysięcy godzin treningu (1 757)

Wytrwałość to cnota mocno zdewaluowana we współczesnym świecie. Dostęp do informacji na wyciągnięcie ręki, gadżety wyręczające nas z przykrych obowiązków oraz masa innych czynników sprawiają,

Read More
Antyokdsydanty – czyli m.in. o witaminie C

Antyokdsydanty – czyli m.in. o witaminie C (1 504)

Wśród osób dbających o zdrowie i sylwetkę modnym tematem stały się antyoksydanty. Do grona tych substancji należy wiele związków o różnej budowie i różnej roli

Read More
Obierz cel – postępuj SMART

Obierz cel – postępuj SMART (1 763)

Wiele osób zaczyna przygodę z siłownią, ponieważ chcą coś zmienić. Owo 'coś' zwykle wyrażają słowami 'lepiej wyglądać' albo 'poprawić kondycję'. I często nie udaje im

Read More
Kompleksy sztangowe

Kompleksy sztangowe (1 210)

W ostatnich miesiącach kompleksy sztangowe zyskały na znaczeniu. Mogę się jedynie domyślać, że niemałą rolę odegrał w tym CrossFit. Ten typ treningu, jako aktywność fizyczna, ma

Read More
Jak skutecznie poprawić chwyt

Jak skutecznie poprawić chwyt (1 777)

Rękawiczki i paski… ...do ostatnich serii musiałem już założyć paski... ...podciągałem się w paskach, bo już mi uchwyt puszczał... ...zrobiłbym dwa powtórzenia więcej, ale sztanga leciała mi z

Read More
Sztuka dyskusji

Sztuka dyskusji (1 554)

Tylko dziecko wierzy, że dyskusja może służyć wymianie opinii, czy przekonaniu drugiej strony do swojego zdania. Doświadczenie życiowe uczy, że ludzie są zbyt aroganccy, by

Read More
Kawa – diabelny dylemat nad czarnym napojem

Kawa – diabelny dylemat nad czarnym napojem (1 497)

Kawa, znany nam napar z palonych ziaren kawowca. Od lat słyszymy o różnorakim jej wpływie na zdrowie. Informacji jest wiele, lecz często sobie przeczą. Ciężko

Read More
Kwasy tłuszczowe omega 3 i 6 – równorzędni partnerzy czy ostra konkurencja?

Kwasy tłuszczowe omega 3 i 6 – równorzędni partnerzy czy ostra konkurencja? (1 552)

Wielonienasycone kwasy tłuszczowe omega 3 i omega 6 cieszą się w dzisiejszych czasach dużym zainteresowaniem. Niestety wraz z ich rosnącą popularnością nie idzie w parze

Read More
Stabilizacja – część teoretyczna

Stabilizacja – część teoretyczna (1 655)

W fizjoterapii, zwłaszcza w ostatniej dekadzie, można zaobserwować dynamiczny rozwój sposobów postępowania poprawiających stabilizację lędźwiowego odcinka kręgosłupa oraz miednicy. Naukowcy przedstawiali różne opinie na temat

Read More
Kwestia pasa lędźwiowego. Zakładać czy zostawić w szatni?

Kwestia pasa lędźwiowego. Zakładać czy zostawić w szatni? (1 690)

Tłumaczenie tekstu: "Na temat użytkowania pasów lędźwiowych."Stuart. M.McGill, profesor biomechaniki kręgosłupa, Uniwersytet w Waterloo, Kanada. Naukowe badania na temat użytkowania pasów lędźwiowych nie są zbyt liczne. Najlepiej

Read More
Zmiana planu treningowego u profesjonalistów – kiedy, dlaczego i w jaki sposób

Zmiana planu treningowego u profesjonalistów – kiedy, dlaczego i w jaki sposób (70)

Nie ma sensu roztrząsać powodów dla których trzeba ćwiczyć z planem. Każdy, kto ma określone cele wie dlaczego przyjął taki, a nie inny sposób trenowania.

Read More
Trening Sheiko

Trening Sheiko (1 807)

Boris Sheiko jest rosyjskim trenerem kulturystyki i znanym ekspertem trójboju siłowego. Jego wychowankowie wygrywali krajowe i międzynarodowe konkursy. Rozwinął swój własny reżim treningowy, który przyjął się

Read More
Ćwiczenia pomocnicze – przysiady ze sztangą nad głową

Ćwiczenia pomocnicze – przysiady ze sztangą nad głową (1 622)

Przez ostatnie miesiące podnoszenie ciężarów zyskało świetną reklamę dzięki crossfitowi. Co raz więcej młodych osób bez pomocy trenerów próbuje nauczyć się rwania i podrzutu. Droga

Read More
FAQ – Mit o 2,2 g/kg: optymalne spożycie białka przez kulturystów cz. 1/2 ~M. Henselmans

FAQ – Mit o 2,2 g/kg: optymalne spożycie białka przez kulturystów cz. 1/2 ~M. Henselmans (1 653)

Białko. Jest to ulubiony makroskładnik każdego kulturysty nie bez powodu. Białko jest bardzo istotne, super sycące i zadziwiająco anaboliczne. Białko jest super… ale pochłaniasz go

Read More
Z pasem czy bez?

Z pasem czy bez? (1 731)

Człowiek widząc bardziej doświadczonych, większych i silniejszych sportowców ćwiczących w pasach lędźwiowych myśli sobie: 'może oni mają racje? Może w pasie będę bezpieczniejszy? Może tak

Read More
Przysiady – ATG czy równoległe?

Przysiady – ATG czy równoległe? (1 479)

Który rodzaj przysiadów jest lepszy dla twoich kolan? Jedną z najczęściej słyszanych opinii na siłowni jest przekonanie, że głębokie przysiady niszczą kolana. Druga strona barykady, twierdzi,

Read More
Adwokat diabła

Adwokat diabła (1 656)

Piszę ten artykuł wiedząc aż zbyt dobrze, że zjawisko zwane crossfitem ma wśród redaktorów naszego portalu opinię raczej kiepską. Czuję się jak awangardowy pisarz, piszący

Read More
Martwy ciag sumo

Martwy ciag sumo (1 773)

Uwielbiane przez trójboistów ciągi sumo są tak naprawdę bardzo skomplikowane i ciężko się ich nauczyć. Nie wiem czemu  niektórzy z góry (i na dodatek błędnie)

Read More
Buttwink, czyli zawijanie tyłka

Buttwink, czyli zawijanie tyłka (7)

Zostałem poproszony o napisanie artykułu o likwidowaniu wyżej wspomnianego zjawiska. Jeśli się spodziewasz, że będzie łatwo, cóż... niekoniecznie. Zanim weźmiesz się za czytanie, musisz sobie

Read More
Martwy ciąg – klasyczny

Martwy ciąg – klasyczny (1 759)

Dlaczego ludzie nienawidzą martwego ciągu? Co takiego jest w tym tak naprawdę prostym ćwiczeniu, że ludzie boją się go jak ognia? Dwie sprawy: koordynacja i brutalna

Read More
Bolący bark – rotatory

Bolący bark – rotatory (1 571)

Stożek rotatorów zwany też pierścieniem rotatorów - oryginalnie jest to struktura anatomiczna, która składa się z 4 mięśni: nadgrzebieniowego, podgrzebieniowego, obłego mniejszego i podłopatkowego. Jej zadaniem jest

Read More
FAQ – split, czyli trening dzielony

FAQ – split, czyli trening dzielony (1 603)

Trening dzielony, czyli stereotypowo 'plan na rzeźbę', to jedno z kilku podejść do treningu. Nie polecam go początkującym, ale nic nie stoi na przeszkodzie, żeby

Read More
Przysiad (dwubojowy) – podstawy

Przysiad (dwubojowy) – podstawy (1 538)

Dlaczego nie ma jednej słusznej recepty na przysiad? Dlatego,  że nie istnieje tylko jedna dyscyplina sportowa. Trenowana dyscyplina determinuje technikę przysiadu.  Sprinter, bokser, koszykarz czy  futbolista

Read More
FAQ – Sześciopak, czyli jak wyrzeźbić brzuch

FAQ – Sześciopak, czyli jak wyrzeźbić brzuch (1 608)

Sezon plażowy zbliża się coraz większymi krokami. Błękitne niebo i palące słońce zachęcają do pobierania kąpieli słonecznych w każdym miejscu, w którym można się pojawić

Read More
Indeks glikemiczny (IG) – daruj sobie

Indeks glikemiczny (IG) – daruj sobie (83)

Kulturyści, dietetycy i zwykli goście na siłowni zapytani o źródło węglowodanów na siłowni powtarzają jak mantrę - "węgle o niskim IG". Ta magiczna wartość, pierwotnie

Read More
FAQ – Przyspieszanie leczenia kontuzji (RICE)

FAQ – Przyspieszanie leczenia kontuzji (RICE) (7)

Poniższa metoda nie jest lekarstwem na całe zło i zawsze warto udać się do specjalisty celem dokładnego zbadania kontuzji.  Protokół RICE to zbiór kilku prostych

Read More
Trójbój – ćwiczenia pomocnicze

Trójbój – ćwiczenia pomocnicze (1 586)

Popularne kulturystyczne plany treningowe zakładają trenowanie w różne dni tygodnia poszczególne grupy mięśniowe. Każdą partię zazwyczaj zaleca się trenować raz w ciągu siedmiu dni (w

Read More
FAQ – Kreatyna

FAQ – Kreatyna (1 585)

Kreatyna to jeden z najbardziej sprawdzonych suplementów diety dostępnych na rynku.  Badania nie wykazały szkodliwego wpływu tej substancji ani na serce, ani na wątrobę, ani

Read More
FAQ – bieganie

FAQ – bieganie (1 573)

"Jak biegać najefektywniej?" W sieci dużo jest artykułów na ten temat, ale dostarczają sprzecznych informacji. Z natury na najprostsze pytania są najtrudniejsze odpowiedzi. Chciałoby się

Read More
Kontrola oddechu

Kontrola oddechu (1 785)

Mało osób trenujących na siłowni zdaje sobie sprawę z tego jak cenny jest prawidłowy sposób oddychania. Kontrolowanie oddechu ma wpływ zarówno na wynik boju jak

Read More
Chwyt na zamek

Chwyt na zamek (1 503)

Chwyt na zamek, czyli z angielskiego hook grip, jest bardzo ważnym aspektem zarówno w rwaniu jak i w zarzucie. Chwyt musi być pewny i solidny,

Read More
FAQ – Dieta

FAQ – Dieta (6 576)

Czas na jedną z najbardziej oczekiwanych części FAQ. Możesz wydać kilkaset złotych na dietetyka, który często sam wygląda jakby w życiu własnego siurka nie widział,

Read More
Intermittent Fasting – nie taki post straszny

Intermittent Fasting – nie taki post straszny (3 653)

Post, czyli zachowanie wstrzemięźliwości od pokarmów lub napojów (ogólnie spożycia kalorii) przez pewien okres  jest czymś zupełnie naturalnym – od wieków ludzie byli przeświadczeni o

Read More
FAQ – Trzy podstawowe boje

FAQ – Trzy podstawowe boje (4)

Wiele osób trenujących na siłowni pomija najważniejsze ćwiczenia jak martwy ciąg czy przysiad. Tłumaczą się kontuzjogennością i innymi nic niewartymi słowami. Najgorsze w tym wszystkim

Read More
Weryfikacja stężenia testosteronu

Weryfikacja stężenia testosteronu (3)

Wielu z nas biorąc towar, a w szczególności podstawę każdego cyklu i najpopularniejszy środek na świecie - testosteron - zadaje sobie pytanie: co ja faktycznie

Read More
FAQ – Dziesięć głupot, które mówisz na wstępie

FAQ – Dziesięć głupot, które mówisz na wstępie (74)

Skoro to czytasz, to znaczy, że jesteś na początku przygody z siłownią. Nie musisz się wstydzić tego, że dopiero zaczynasz i że nie rozumiesz wielu

Read More
Poniedziałkowe ćwiczenie – wyciskanie leżąc

Poniedziałkowe ćwiczenie – wyciskanie leżąc (88)

Wszyscy znamy ten ból kiedy przychodzi poniedziałek i musimy swoje odczekać, aby dostać się do ławeczki. W końcu nie bez kozery poniedziałek to światowy dzień

Read More
Dlaczego śniadanie to zwykłe oszustwo ~ J. Kiefer

Dlaczego śniadanie to zwykłe oszustwo ~ J. Kiefer (109)

Siedzi po przeciwnej stronie baru, sama, niesamowicie atrakcyjna. Z jej szpilkami, pończochami oraz biustem, dla którego niejeden by zwariował, jest oczywistym obiektem obserwacji każdego samca

Read More
Dyskopatia

Dyskopatia (55)

W tym artykule postaram się ładnie i przejrzyście opisać samą dyskopatię, mechanizm powstawania i główne zasady leczenia, co nie jest zbyt łatwe. Zaczynając swoją karierę

Read More
Kręgosłup – teoria

Kręgosłup – teoria (1 262)

W swoich artykułach często będę się odwoływać do budowy lub funkcji kręgosłupa, szczególnie w ujęciu bardzo popularnego problemu jakim jest dyskopatia. Teoretycznie wszystko, co przeczytacie

Read More
Wpływ wysiłku na organizm, czyli jak to działa

Wpływ wysiłku na organizm, czyli jak to działa (78)

Wszystkie tkanki w naszym ciele odpowiadają rozwojem na stale zwiększające się obciążenia, aby sprostać zwiększonym wymaganiom mechanicznym. Na poziomie lokalnym ćwiczenia wpływają na kształt oraz

Read More
Spalacze – czyli przygotowanie do sezonu

Spalacze – czyli przygotowanie do sezonu (1 721)

Brać czy nie brać? Łykać czy biegać? Temat spalaczy jest to jeden z najtrudniejszych tematów, który zostaje poruszany wiosną każdego roku. Zbliża się lato, trzeba będzie

Read More
FAQ – Dlaczego niczego nie osiągniesz na siłowni

FAQ – Dlaczego niczego nie osiągniesz na siłowni (1 710)

Większość z nas, po postawieniu pierwszego kroku na siłowni, zadało sobie pytanie "jak ćwiczyć?". Pierwszymi osobami chętnymi do pomocy są zazwyczaj trenerzy, ale czasami i

Read More
Rozgrzewka przed treningiem – teoria

Rozgrzewka przed treningiem – teoria (1 547)

Niektórzy wykonują ją z przyzwyczajenia, inni, bo tak im kazano. Większość ćwiczących łączy wspólna cecha - nie wiedzą po co ją wykonywać. Rozgrzewka po pierwsze ma zmniejszyć ryzyko

Read More